حسین زارعان

حسین زارعان عضو هیئت مدیره گروه شرکت های رایان نظم و رییس کمیسیون صادرات و  خدمات با اشاره به خلاهایی که در حوزه صادرات نرم افزار وجود دارد، به چند گام اصلی اشاره کرد که اگر به درستی برداشته شوند می‌توان آن‌ها را مرتفع کرد و گفت: «برای صادرات خدمات یکی از مهم‌ترین چالش‌های ما مساله منابع انسانی و تربیت نیروی انسانی ماهر در سطح استاندارد قابل قبول است. استانداردی که باعث می‌شود سرویسی که قرار صادر کنیم در سطح قابل قبولی باشد. این چالش، فقط مشکل صادرات‌چی‌های ما نیست و بازار داخل را نیز تحت‌الشعاع خود قرار داده است. در سازمان نصر یک همگرایی جدی بین سه کمیسیون شکل گرفته تا چالش اصلی که تربیت نیروی انسانی ماهر است را رفع کنند. نیروی انسانی ماده خام اولیه برای تولید محصول است. ایران می تواند هابی باشد تا کشورهای دیگر برای یافتن نیروی انسانی متخصص به آن مراجعه کنند.»

او با اشاره به اینکه یکی دیگر از راه‌حل‌هایی که می‌تواند تا حدودی مشکل صادرات حوزه فاوا را رفع کند، مشارکت عمومی-خصوصی است تاکید کرد: «این که چطور در حوزه آموزشی، مشارکت بین بخش‌های عمومی و خصوصی شکل بگیرد تا هم منابع دولت درست استفاده شود هم سازمان ها ریسک خود را کم کنند. سه کمیسیون اصلی سازمان نصر به اجماع و همگرایی رسیدیم که مشکلات ما می‌تواند با مشارکت دولت باید حل شود. این برای اولین مرتبه است که شاید نهادهای خصوصی به این امر مهم دست یافته‌اند.»

او در رابطه با راه حل سوم برای مشکل صادرات فاوا تصریح کرد: «سومین راه حلی که در نظر داریم، تربیت برنامه‌نویس از سنین کودکی در مناطق محروم است. در بخش خصوصی پروژه‌ای به همین منظور تعریف شده و به نتیجه رسیده است. چهارمین مسئله و به زعم من مهم‌ترین مسئله این است که ما می‌خواهیم برای تربیت نیروی انسانی با آورده مشخص وارد میدان شویم و پلن مشخصی را برای این کار روی میز گفتگو بگذاریم.» رییس کمیسیون صادرات نرم افزار و خدمات در ادامه گفت: «سه دهه از زمانی که ما در کشور تصمیم گرفتیم نرم افزار را در بازار فراملی به فروش برسانیم، می‌گذرد. عملکرد ما در این حوزه آنقدر درخشان نبوده و در وضعیت مطلوبی قرار نداریم. طی ۷ سال گذشته ریز فاکتورهایی مانند تحریم داشتیم که حضور ما در بازارهای بین المللی را با سختی و پیچیدگی بیشتری روبه‌رو کرد.»

منبع: سازمان نظام صنفی و رایانه ای تهران

درباره جواد فروتن راد