معرفی کوتاه مدیریت فرآیند BPM :

امروزه دغدغه اصلی سازمان ها، دستیابی به راه ها و روش هایی برای اتوماسیون و بهبود فرآیندهای کسب و کار است. لذا بهترین ابزار برای دست یابی به این امر مهم نرم افزار مدیریت فرآیند های کسب و کار (BPMS) است.

مدیریت فرآیند کسب و کار (Business Process Management = BPM) شامل متدها، تکنیک ها و ابزاری  است که برای پشتیبانی از طراحی، اجرا، مدیریت و آنالیز فرآیندهای عملیاتی کسب و کار استفاده می شود.

در واقع  BPM  یا مدیریت فرایندهای کسب و کار، ادغامی از دانش و تحقیق در هم گرایی و اتصال بین مدیریت و فناوری اطلاعات است  که برای طراحی، اجرا، کنترل و آنالیز فرآیندهای کسب و کار که خود مستلزم نیروی انسانی، سازمان کار، برنامه های نرم افزاری کاربردی، اسناد و دیگر منابع اطلاعاتی است.

سیستم مدیریت فرآیند های کسب و کار BPMS چیست ؟

سیستم مدیریت فرآیندهای کسب و کار (BPMS )  نرم افزاری کاربردی با محیطی گرافیکی است که اقدام به مکانیزه نمودن ، یکپارچه سازی و بهبود فرآیندهای جاری سازمان می نماید.

 اهداف پیاده سازی نرم افزار مدیریت فرآیند های کسب و کار BPMS :

  1. مستندسازی و تعریف فرایندها: استانداردهایی مانند BPMN2 امکان مستندسازی فرایندها را فراهم می نماید.
  2. خودکار سازی اجرای فرایندها: با BPMS تمام قوانین و منطق های تجاری سازمان خودکار خواهند شد.
  3. شناسایی فرصتها و بهبود فرایندها BPMS: معیارهایی را برای اندازه گیری هزینه فرایندها و زمان اجرا فراهم می کند که در این صورت بهینه سازی بر اساس نتایج، واقعی خواهد بود.
  4. حذف فعالیتهای غیر ضروری: در BPMS به کمک مدلسازی فرایندها، سازمانها می توانند فرصتی برای حذف کارهای غیر ضروری خود داشته باشند.
  5. کنترل کارایی فرایندهای در حال اجرا BPMS: با ابزارهای نظارتی امکان نظارت بر وضعیت فرایندها را ممکن می سازد در نتیجه این کنترل باعث ثبات و سازگاری فرایندها برای رسیدن به کیفیت بهتر و بهینه سازی آنها برای کارایی بیشتر میشود. همچنین قابلیت اندازه گیری آنها باعث میشود که دید مدیریتی بهتری نیز حاصل شود.
  6. همکاری مشتری ها و شرکا در فرایندهای تجاری BPMS: امکان همکاری مشتریان و شرکا را ازخارج از سازمان فراهم می کند و برای فرایندهایی که در خارج از محدوده سازمان قرار دارند، بسیار کاربردی خواهد بود.
  7. کاهش منابع مورد نیاز: به منظور اجرای فرایندهای کسب و کار، به افراد و منابع زیادی نیاز خواهد بود. BPMS میتواند تعداد منابع مورد نیاز برای اجرای یک فرایند را به طرز چشم گیری کاهش دهد.
  8. افزایش هماهنگیBPMS: هماهنگی بین بخشهای مختلف یک شرکت را از بعد جغرافیایی بهبود میبخشد.
  9. افزایش سرعت اجرای سیکل فرآیندها BPMS: با کاهش زمان اجرای فرایندها و امکان اجرای موازی آنها سرعت کسب و کار را بهبود می دهد.
  10. افزایش رضایتمندی مشتری: کاهش زمان اجرا و اطمینان از درستی آن باعث می شود که مشتریان سریعتر و آسانتر به نیازمندی های خود برسند.
  11. چابکی سازمان BPMS: این امکان را برای سازمانها فراهم می کند که در صورت تغییر شرایط به راحتی بتوانند تغییرات را در فرایندها اعمال نمایند. به این ترتیب به حفظ موقعیت سازمان در بازار رقابتی کمک شایانی خواهد شد. از آنجایی که BPMS بر اساس خواسته ها و نیازهای سازمان توسعه پیدا میکند، میتواند تا حدود زیادی پاسخگوی نیازهای سازمان باشد. همچنین BPMS میتواند از ساختار های اطلاعاتی موجود در سازمان به شکل مطلوبی در فرآیند ها استفاده نماید و در این حالت هزینه های یکسان سازی اطلاعات و تولید مجدد داده ها کاهش یافته و اطلاعات در سازمان به شکل یکپارچه تولید و مورد استفاده قرار میگیرند.

 دستاوردهای پیاده سازی BPMS  در سازمانها :

  • خودکار سازی روند درخواست ها
  • کاهش زمان پردازش داخلی
  • افزایش بهره وری در بخش مختلف سازمان
  • کاهش کاغذبازی، فعالیت‌های دستی و تاخیر غیر ضروری
  • توزیع بهینه و تخصیص مجدد حجم کار، منابع و مسئولیتها
  • صرفه جویی در زمان به دلیل کاهش آرشیو و بایگانی اسناد
  • برطرف شدن مشکل محدودیت زمانی مدیران با استفاده از امکان کارتابل مدیریتی فرایندها از راه دور
  • تسریع در تکثیر و انطباق فرآیندها با بخشهای دیگر سازمان
  • با تغییر و رشد و گسترش کسب و کار به آسانی همراه و سازگار می شود.
  • کاهش دادن یا حذف کردن اشتباهات انسانی
  • کاهش هزینه‌ها از طریق بهبود فرایندهای قدیمی یا تصحیح فرایندهای اشتباه
  • نشان دادن عملکرد کسب و کار به مدیران، سهام‌داران، سرمایه گذاران احتمالی یا حتی کارکنان
  • یکپارچگی و چابکی کسب و کار
  •  ردیابی هوشمند کسب و کار
  • مدیریت اطلاعات کسب و کار
  • بهینه سازی زمان

نرم افزار مدیریت فرآیندهای کسب و کار رایان نظم RN BPMS با قابلیت های گسترده و کاملا تحت وب و بومی می تواند جوابگوی نیاز های کامل سازمان شما باشد.


درباره جواد فروتن راد

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.